33333442(021) omididigar1@gmail.com به وبسایت رسمی جمعیت خیریه امیدی دیگر خوش آمدیــد

کاردرمانی ذهنی و کاربرد های آن

Home / آموزشی / کاردرمانی ذهنی و کاربرد های آن
of the site:
توسط
در آموزشی
همه ما تا به حال در بین اعضای خانواده و یا در جامعه پیرامون خویش کودکان و یا اشخاص بزرگ سالی را دیده ایم که از نظر جسمی کاملا سلامت هستند ولی برای برقراری رابطه با اطرافیان خویش دچار مشکل می شوند.

معمولاً این اشخاص باتوجه به نوع و شدت اختلال خود به سختی منظور خویش را به طرف مقابل رسانده و یا از یک همراه برای انتقال پیام استفاده می کنند. خوب است بدانید کار درمانی ذهنی برای تسهیل این مشکلات تعریف شده و در صورت اگاهی و استفاده از روش های این شیوه درمانی تا حد زیادی میتوان مشکل را رفع کرد.

 

کاردرمانی بعنوان یکی از رشته های توانبخشی است که در سه حوزه ذهنی، جسمی و روانی تعریف می شود. این رشته با قدمت صد ساله خویش به افرادی مانند کودکان و یا اشخاص سالمند اسیب دیده ، کمک می کند تا از عهده کارهای معمول و روزانه خویش برآمده و تا حدی استقلال عمل پیدا کنند.

 

موردهای کاربرد کاردرمانی ذهنی

– کم توانی ذهنی

– اختلالات یادگیری

– اختلال توجه و تمرکز

– اختلالات رفتاری مثل پرخاشگری، ناخن جویدن، انزوا طلبی و …

– اختلال بیش فعالی

– اختلالات نافذ رشد مثل اوتیسم، سندرم آسپرگر و …

– سندرم داون و دیگر سندرم های ژنتیکی

– فلج مغزی

– فقدان و ضعف در مهارت های ترسیمی

– اختلالات مخچه ای

– مشکلات حافظه

– مشکلات نوشتاری

– تأخیر رشدی بچه ها

– مشکلات درکی شناختی

– فوبیا یا ترس شدید

– مشکلات اضطرابی و افسردگی

– اختلال در رابطه با افراد دیگر

– اختلال وسواس

– بیماری اسکیزوفرنی

 

mental-health-occupational-therapy-1200x675

 

اختلال های مربوط به روان در بزرگسالان که نیازمند کاردرمانی هستند شامل:

– اسکیزوفرنیا

– اختلالات خلقی( افسردگی، دو قطبی و…)

– اختلالات شخصیت( حاوی انواع اسنیرویید، اسکیزوتایپال، دوری گزین و…)

– اختلالات اضطرابی

– سوء مصرف مواد

– انواع دمانس

– مشکلات روان مرتبط با سالمندی و کهولت سن

 

تکنیکهای مهم و اصلی مورد استفاده در کاردرمانی ذهنی:

 

۱- ( متد حسی حرکتی) Sensory motor approach

این رویکرد بیشتر ضمینه های حرکتی روشامل میشود به عنوان نمونه اختلال هماهنگی رشدی تا ۵ سالگی ظاهر میشود وتظاهر حرکتی دارد ولی بعدا به اختلالات یادگیری منجر میشود

 

مقصود اصلی رو تکامل رشدی وحرکتی می باشد( تکامل مایلستونها)

 

۲- (متد درکی حرکتی) perceptual motor

در این سطح حرکات کودک معنی ومفهوم درکی وشناختی دارد وبیشتر جنبه های حرکتی که همراه با برنامه ریزی وطرح میباشد.مناسب برای کودکانی که به مهد کودک میروندو نیازمند مهارتهای سطح بالاتر میباشند.

اوج این فعالیت دوران پیش دبستانی و مدرسه میباشد.گره زدن یکی از فعالیتهایی احتیاج به آشنایی دارد.

 

۳- (متد یکپارچگی حسی) sensory integration

در این رویکرد کودک مرکز فعالیت قرار دارد. یکپارچگی حسی یک فرآیند عصبی رفتاری است.حاصل آن یک رفتار شکل میگیرد

 

اطلاعات حسی که لازم وکافی برای یک رفتار است از قسمتهای گوناگون مغز باهم یکپارچه می کند که در نتیجه یک رفتار انطباقی شکل میگیرد( مانند بازی وارتباط با همکلاسیها)

 

۴- (متد شناختی) cognitive

اختصاصا روی جنبه های شناختی( توجه، حافظه، حل مسأله، کاردهای اجرایی) متمرکز است.

 

کاردرمانگر هر چیزی را که مانع انجام فعالیت های طبیعی فرد باشد تغییر میدهد. او در محیط زندگی و کار شخص تغییراتی میدهد تا او بهتر بتواند زندگی کند. در نوع کار فرد تغییراتی میدهد تا بهتر بتواند از عهده وظیفه های محوله خویش برآید. ابزارهای خاصی به شخص میدهد تا او با کمک آن ها بتواند بهتر کارهایش را انجام دهد و مهارت های شخص را در انجام فعالیت هایش افزایش میدهد.

 

20

متخصصین کاردرمانی در فرآیند گروهی اموزش می بینند. نمونه از گروه هایی که به وسیله یک متخصص کاردرمانی رهبری می شود شامل موردهای زیر است:

 

– مهارت های زندگی

– امادگی شغلی

– آشپزی درمانی

– مدیریت مالی

– برنامه های اقدام به بازیابی سلامتی WRAP

– اوقات فراغت درمانی

– تغذیه

– گروه های حسی

– زندگی مستقل

پست های اخیر
پرتال طراحی وب سایت طراحی سایت پورتال Seo سئو وب ایران وب سایت بهینه سازی سایت
Contact Us

We're not around right now. But you can send us an email and we'll get back to you, asap.