33333442(021) omididigar1@gmail.com به وبسایت رسمی جمعیت خیریه امیدی دیگر خوش آمدیــد

خانواده، نخستین قربانی معتادان

Home / حوادث / خانواده، نخستین قربانی معتادان
of the site:
توسط
در حوادث

در دهه گذشته مواد مخدری که معتادان استفاده می کردند تنها جسم آنها را تحت الشعاع قرار داده و تخریب می کرد. اما با پیشرفت های تکنولوژی، مصرف مخدرهای روانگردان در جهان و کشور گسترش یافت. این گروه از مخدرها نه تنها بر جسم فرد مصرف کننده بلکه بر روح و روان آنها نیز اثرات جدی برجا می گذارد.
قاضی محمدرضا گیوکی – معاون دادگستری ناحیه ۱۶ تهران – بعثت با اشاره به این که افرادی که با فرد معتاد زندگی می کنند بیشتر در معرض خطر هستند می گوید:
به طوری که فرد حتی با یک بار مصرف این مواد نیز معتاد شده و دچار حالت توهمی می شود. آنگاه در این شرایط است که ناخواسته مرتکب بسیاری از جرایم عمدی و جرم و جنایت می شود.
از این رو می توان گفت: مصرف مخدرها بخصوص روانگردان ها با زندگی شخصی و خصوصی افراد ارتباط مستقیم دارد. زیرا هدف اصلی مخدرها ضرررساندن به جان و مال و حیثیت فرد معتاد و خانواده و اطرافیانش می باشد و بعد از آن نیز امنیت جامعه را به خطر می اندازد. چرا که فرد را از حالت طبیعی خارج کرده و به افرادی که نزدیکش هستند تعرض می کند.
بنابراین خانواده چنین افراد معتادی نخستین قربانیان تلقی می شوند. به همین خاطر انجام آزمایش های مربوط به اعتیاد قبل از ازدواج الزامی است.
علاوه بر این که ضرورت دارد خانواده ها بر روی این مسئله تمرکز کامل داشته باشند باید به شکل دقیق تحقیقات مفصل نیز انجام دهند و مطمئن باشند فردی که قصد دارد با فرزندشان ازدواج کند معتاد نیست. اما اگر در طول زندگی مشترک نیز دریافتند فردی که با فرزندشان ازدواج کرده قبل از ازدواج مبتلابه اعتیاد بوده و یا اینکه بعد از ازدواج معتاد شده بدانند که فرزندشان در معرض خطر است.
به همین خاطر اصرار به ادامه زندگی فرزندشان با فردی که مبتلابه اعتیاد است به نظر عاقلانه نمی رسد و بهتر است راهکاری جدی بیندیشند تا هر چه زودتر فرزندشان آن زندگی را ترک کند اما اگر دریافتند وی تمایل به زندگی با همسر معتادش را دارد بهتر است فرصت دوباره ای بدهند تا فرد اعتیادش را ترک کند و بعد از آن اجازه ادامه زندگی با وی را بدهند.
از سوی دیگر به نظر می رسد در شرایطی که فرد معتاد حاضر به ترک و بازگشت به زندگی عادی نیست جدایی و طلاق بهترین راهکار است.
لازم به ذکر است در اسلام مسئله طلاق از موارد عسر و حرج می باشد و امر مقبولی تلقی می شود.
قتل همواره جرمی با مجازات فوق العاده سنگین و گناهی بسیار بزرگ می باشد. در راستای اهمیت خون انسان نیز همین بس که در آیه ۳۲ سوره مائده آمده: (هر کس فردی را جز به قصاص یا فساد در زمین بکشد چنان است که گویی همه مردم را کشته باشد و هر کس، فردی را زنده بدارد چنان است که تمام مردم دنیا را زنده نگه داشته است…) این حکم از حیث پاداش و جزا می باشد و بیانگر حرمت خون انسان آزاده است.
اختلالات شخصیتی پیامد مصرف موادمخدر
شاهپور بیرانوند، بازپرس شعبه ۱۰ دادسرای ناحیه ۶ تهران نیز در این باره می گوید هر جرمی که به طور مستقیم یا غیرمستقیم به حیات انسانی دستبرد وارد کند و عامدانه و آگاهانه به حیات دیگری پایان دهد مرتکب یا مسبب آن به مجازات اعدام محکوم می شود. جرایمی همچون همسرکشی، مسموم کردن، آتش زدن خانه و محل کار به قصد سلب حیات افراد حاضر که نتیجه این اقدامات منجر به مرگ افراد بشود مجازات قصاص دارد که در راس فهرست عمومی مجازات ها نیز قرار دارد.
آمار پرونده های قتل در سطح کشور نیز بیانگر این است که اکثر قتل ها از سوی افراد آشنا اعم از اعضای خانواده یا دوستان مقتول به وقوع می پیوندد. اما انگیزه قتل ها متفاوت است.
تحقیقات نشان می دهد قتل های خانوادگی بیشتر به دلیل مشاجرات و اختلافات جزئی روی داده و ماجرای دلخراش و جبران ناپذیری را رقم زده است. اما در برخی پرونده ها از جمله قتل هایی که به دست اعضای خانواده اعم از فرزند، پدر، مادر، خواهر، برادر، همسر و یا فرزندان رخ می دهد و بخصوص جنایتی که در این پرونده مطرح است شواهد حکایت از آن دارد که مقتول به علت استعمال مواد روانگردان و بروز اختلاف بین او و همسرش به قتل رسیده است. واقعیت این است که هرگاه فرد به مصرف موادمخدر رو می آورد به یک فرد با ناهنجاری رفتاری و اختلال شخصیتی و خانواده ستیز تبدیل می شود و خطرناکی آینده او قابل پیش بینی است ضمن اینکه همه اعضای خانواده را نیز به نوعی درگیر کرده است. بنابراین خوشبختی و صفا از آن خانه رخت برمی بندد و هر روز به مشکلات آنها افزوده می شود که این وضعیت نیز غنی و فقیر نمی شناسد.
البته بروز این مشکلات در خانواده های فقیر بیشتر نمایان است. در بسیاری از موارد اختلاف میان فرد بیمار (مصرف کننده موادمخدر) و همسرش شدت بیشتری پیدا می کند که گاهی منجر به خودزنی، قهر از خانه، توهین و … می شود.
پس در این شرایط بزرگترهای زن و شوهر باید با پادرمیانی از بروز آسیب های بعدی جلوگیری نمایند و بحران را به خوبی مدیریت کنند. همچنین با حمایت های عاطفی و مالی و مراقبت از آنها و امیدوار نمودن زن و شوهر به آینده، از شدت اختلاف های زوجین بکاهند. زیرا در یک خانواده بحران زده عقل و منطق جای خود را به احساسات می دهد و تصمیمات لحظه ای است.
پس آنچه نباید شالوده خانواده ها را از هم بپاشد در یک لحظه هویدا می شود که در عالم عصبانیت قتلی واقع می گردد و شیرازه خانواده قاتل و مقتول از هم می پاشد. البته سایر نزدیکان اگر به موقع وساطت می کردند چه بسا این اتفاق رخ نمی داد. اما افسوس که حالاپشیمانی برای هیچکدام سودی ندارد و همان خانواده و زوجین با مرگ غم انگیز یکی از اعضای خانواده روبه رو شده اند.
بنابراین در این پرونده با توجه به اینکه قاتل همسر مقتول می باشد، پس از پرداخت نصف دیه از سوی اولیای دم به قاتل، امکان قصاص وجود دارد. البته امید است خانواده مقتول رضایت را انتخاب کنند.

 منبع خبر : روزنامه ایران

پست های اخیر
پرتال طراحی وب سایت طراحی سایت پورتال Seo سئو وب ایران وب سایت بهینه سازی سایت
Contact Us

We're not around right now. But you can send us an email and we'll get back to you, asap.