33333442(021) omididigar1@gmail.com به وبسایت رسمی جمعیت خیریه امیدی دیگر خوش آمدیــد

آثار روزه درکاهش بزهکاری و جرایم

Home / آموزشی / آثار روزه درکاهش بزهکاری و جرایم
of the site:
توسط
در آموزشی

روزه عبادتی مشترک بین تمامی ادیان است و روزه دارباید علاوه بر خودداری از خوردن و نوشیدن ازانجام محرمات وگناهان نیز پرهیز نماید.ماه مبارک رمضان علاوه بر پاکسازی نفس و روح و کمک به سلامت جسمانی افراد ثمرات نیکویی نیز درجامعه بر جای گذاشته و خود مایه برکت و خیرافزون می باشد.عده ای هستند که در طول سال حتی نماز هم نمی خوانند اما با فرارسیدن ماه مبارک رمضان برای گرفتن روزه اقدام به خواندن نماز نیزمی کنندو در طول روز از انجام کارهایی مانند دروغ گویی، کلاهبرداری و شرب خمر خودداری می نمایند.

خوب است که در برخورد با چنین افرادی به عقیده و کارشان احترام گذاشته و به جای گفتن حرفهایی از این قبیل که دینداری فقط در رمضان نیست و…از کارشان حمایت کرده و لطف و عنایت الهی را درهمه شامل حالشان بدانیم.  چه بسا کسانی که بدلیل برخورد های غلط و امر به معروف و نهی از منکرهای افراطی از دین زده شده و از آن فاصله می گیرند.طبق آمار بدست آمده ازمراکز قضایی و دعاوی کشوردرسالهای گذشته ، آمارجرایم درماه مبارک رمضان ، هرساله کاهش چشمگیری داشته است .چنانکه در ماه مبارک رمضان امسال نیز شاهد این برکات و کاهش ۳۰ درصدی جرایم بوده ایم.

یکی از دلایل این کاهش افزون بودن مقدار دیه و مجازات در این ماه مبارک و علت دیگر آن فرارسیدن ماه میهمانی خداوند و انجام عبادات و روزه داری می باشد. از آنجایی که جرم و جنایت پدیده های منفی اجتماع و مجرم پدید آورنده آنهاست، و هیچ کدام نیزعلت اصلی بروز جرم نمی باشند، لذا لازم است تا برای بر طرف کردن این معضلات شوم، انواع جرم و علل وقوع آن ها از نظرعلمی، روانشناسی، اجتماعی و….مورد بررسی قرار گیرد.در حقیقت مجرم به نوعی بیمارتلقی شده و باید برای درمان وی چاره اندیشید.

همانطور که در پزشکی از هر دو روش پیشگیری و درمان برای معالجه بیماران استفاده می شود.در روانشناسی و جامعه شناسی نیز باید ازهر دو روش بهره بردو صد البته که پیشگیری بهتر از درمان است.

رئیس پلیس پیشگیری نیروی انتظامی در خصوص تاثیر مهم روزه در کاهش جرایم، گفت: برجسته‌ترین اثر ماه مبارک رمضان ، کنترل انسان و مهار تمایلات جسمانی و تقویت روحیه مقاومت در برابر جاذبه های نفسانی است که گوهر اصلی وجود انسان را سر زنده و بالنده می‌کند. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی پلیس، سردار رجب زاده افزود: رشد این اصلاح اجتماعی را باید در گرایش افراد جامعه به معنویات و سلطه معنویت بر جامعه جستجو کرد.

 این راهکار بزرگ معنوی می تواند راه گشای دیگر معضلات اجتماع اسلامی قرار گیرد. سردار رجب زاده، در خصوص کاهش جرم در این ماه گفت: بررسی آماری که سالهای اخیر در کشور انجام شده نشان‌دهنده این است که اصولا در ماه رمضان آمار اکثر جرایم کاهش چشمگیری دارد به طور مثال  در سال گذشته در رابطه با سرقت منزل با ۳۰ درصد کاهش و در خصوص سرقت بانک ها ۵۷ درصد و راهزنی ۶۷ در صد کاهش جرم مواجه بودیم. همچنین در خصوص سرقت اتومبیل و لوازم داخل اتومبیل وجیب بری و قتل و سایر جرایم کاهش کلی جرم را داشتیم و مطمئنا در سال جاری هم به همین صورت می‌باشد

رابطه معکوس دین و معنویت بااعمال ناپسند، و قدرت بازدارندگی فریضه‌هایی که‌ازسوی پیامبران الهی به‌مردم آموخته شده‌است دربرابر ناهنجاری ها، موضوعی ثابت شده در علوم رفتاری است.  از آنجا که ماه رمضان نیز بین مسلمانان به ماه پرهیزگاری و عبادت شهرت دارد، مردم به حرمت قداست این ماه ، بیش از سایر ماه‌های سال سعی بر پیشه کردن کارهای نیکو و دوری از گناه دارند.  کمک به نیازمندان،پرهیزاز پرخاشگری،کمک به همنوعان و … سنت رایج هر ساله مسلمانان، در ماه رمضان است.

دراین راستا جامعه‌شناسان وآسیب شناسان اجتماعی بر این باورند که تاکید مردم بر پایبندی به اخلاقیات و پیوند با جلوه‌هایی ازمعنویت در ماه رمضان، باعث کاهش چشم‌گیر انواع ناهنجاری‌های اجتماعی می‌شود.

یک روانشناس و استاد دانشگاه، علت کاهش وقوع انواع بزهکاری درماه مبارک رمضان را افزایش ضریب تحمل در افراد روزه‌دار دانست.  دکتر “حسین ابراهیمی مقدم” در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: روزه‌داری صبر و تحمل افراد را بالا می‌برد و به همین دلیل جامعه در ماه مبارک رمضان، شاهد کاهش انواع جرایم است.  این روان شناس به تاثیرات روحی و رفتاری روزه‌داری اشاره کرد و گفت: در ماه مبارک رمضان میزان سرزنش‌ها و نیش زبان‌های افراد به یکدیگر هم کاهش می‌یابد.

وی افزود: به طور معمول با روزه داری می‌توان صفات رذیله را که منجر به مکدرشدن روح انسان می‌شود کنار گذاشت و روح و روان خود را پاک کرد. ابراهیمی مقدم، همچنین برپایی ضیافت افطاری در ماه مبارک رمضان را از رسم‌های نیکو در این ماه توصیف کرد و گفت: این کار خداپسندانه منجر به پر شدن شکاف در جامعه و افزایش دوستی و مهربانی میان افراد می‌شود.

وی افزود: رازو نیاز با خداوند که در این ماه زمان بیشتری از افراد را به‌خود اختصاص می‌دهد، صفا وصمیمیت در قلب‌ها ایجاد می‌کند و این تغییر درونی به تدریج در رفتارهای ظاهری افراد نیز متجلی می‌شود.  ایم روان شناس تصریح کرد: دوری از گناه در ماه رمضان باعث شکوفایی روح انسان‌ها می‌شود و هم فرصتی است برای فرد تا اعمال یکساله خود را بازبینی کند. دکتر ” فربد فدایی” یک روانپزشک دیگر نیز با استناد به نتایج تحقیقات انجام‌شده، گفت وقوع جرم وجنایت و میزان ارتکاب رفتارهای نابهنجار نه تنها در کشور ما، بلکه درسایر کشورهای اسلامی درماه مبارک رمضان به شکل چشم‌گیری کاهش می‌یابد.

وی افزود: دستورهای دین اسلام نه تنها بر مسایل کلان معنوی تاثیرگذار است بلکه روابط ساده و روزمره میان انسان‌ها را نیز تنظیم می‌کند. وی در این خصوص گفت: دستورات دین مبین اسلام همان اصول اساسی “بهداشت روانی” است که علم مدعی طرح آن است. این روانپزشک بااشاره به این که یک مومن واقعی در شرایط عادی هم دروغ نمی‌گوید،کمتر خشمگین می‌شود ونظر ناپاک به‌مال و ناموس دیگران ندارد افزود:

بدیهی است ماه ‌مبارک رمضان و انجام مناسک عبادی این ماه بیشتر مورد توجه و عنایت کسانی است که درشرایط عادی انجام گناه برایشان ساده‌تر است اما روزه به نوعی ، به عامل بازدارنده مبدل می‌شود. وی با تاکید بر این که‌کاهش جرایم درماه رمضان فقط یک ادعا نیست افزود: همبستگی میان مسلمانان و میل رو به‌تزاید آنان برای شرکت در مراسم و مناسک جمعی همچون نمازهای جماعت ، منجر به تقویت روحیه گروهی و افزایش پیوندهای عاطفی میان مسلمانان می‌شود واین پیوندها خود عاملی برای کاهش جرایم محسوب می‌شود.

“فدایی” با اظهارخرسندی از اینکه در ایران مساله سوء مصرف الکل وجود ندارد، افزود: در بسیاری از کشورهای اسلامی که فروش مشروبات الکلی در سایر ماه‌های سال آزاد است در ماه مبارک رمضان نبوداستفاده از آن به‌طور مستقیم، سبب کاهش انواع بزهکاری‌های مرتبط با الکل می‌شود.  وی افزود: دین اسلام کسانی را مکلف به روزه‌داری کرده است که قادر به انجام آن باشند و اگر فردی با روزه‌داری متحمل فشارهای سنگین روانی و عصبی شود، با تشخیص پزشک، روزه بر او واجب نخواهد بود.

یک جامعه‌شناس نیز باتاکید بر انجام برخی از کارهای پسندیده ماه رمضان، گفت: کارهایی مانند رسیدگی به ایتام و نیازمندان، مراسم گلریزان و فراهم کردن شرایط آزادی زندانیانی که به دلایل شرایط موجود اقتصادی یا بر اثر حادثه‌ای ناگوار به زندان افتاده‌اند، از مزایای ماه رمضان است که برکات آن ماندگار است.

دکتر ” داور شیخاوندی” گفت : دستگیری از نیازمندان و ایتام و مهیاکردن شرایط زندگی بهتر برای آنان، باعث می‌شود این افراد ازانواع آسیب‌های اجتماعی که سرمنشاء آن فقر است، مصون بمانند.  وی افزود: تامین آینده ایتام و فرزندان با استعداد خانواده‌های بی‌بضاعت به جای اینکه از آنان بزهکاران بالفعل بسازد، این افراد را به سرمایه‌های ارزشمند اجتماعی تبدیل می‌کند.

این جامعه‌شناس به رسم نیکو و پسندیده گلریزان و آزادسازی زندانیان نیز در ماه رمضان اشاره کرد و گفت: برخی از افراد به دلیل بیمار بودن اقتصاد کشور، ناآگاهی از روابط مالی یا به دلیل تصادفات و عجز از پرداخت دیه به زندان می‌افتند.  وی افزود: خانواده‌های این افراد وقتی سرپرست خود را از دست می‌دهند، در معرض انواع واقسام آسیب‌های اجتماعی قرار می‌گیرند.  شیخاوندی برگزاری مراسم گلریزان و جمع آوری کمک‌های مالی از سوی خیرین را که در ماه رمضان انجام می‌شود، حرکتی در راستای سلامت اجتماعی و فرهنگی جامعه دانست.  وی افزود: آزادسازی زندانیان بدهکار ، باعث تحکیم بنیان خانواده می‌شود و آفت‌های اجتماعی را از خانواده دور می‌کند.  این جامعه‌شناس تاکید دارد رسم‌های پسندیده ماه‌رمضان که تاثیرات درازمدت در روابط اجتماعی و فرهنگی جامعه دارد، باید بعد از ماه رمضان نیز ادامه پیدا کند.  وی افزود: تداوم چنین برنامه‌هایی انسجام اجتماعی را تقویت و آسیب‌های اجتماعی را کاهش می‌دهد.

منبع : ariaclick.com

پست های اخیر
پرتال طراحی وب سایت طراحی سایت پورتال Seo سئو وب ایران وب سایت بهینه سازی سایت
Contact Us

We're not around right now. But you can send us an email and we'll get back to you, asap.