33333442(021) omididigar1@gmail.com به وبسایت رسمی جمعیت خیریه امیدی دیگر خوش آمدیــد

حمایت از حقوق کودکان

Home / گزیده ای از فعالیت ها / حمایت از حقوق کودکان
of the site:
  • besmellah7

صلح را باید در کودکی زیر سایه امنیت از والدین آگاه آموخت

من احسان کاشانی مدیر عامل جمعیت خیریه امیدی دیگر خواستار تصویب فوری قوانین حمایتی از کودکان هستم و در کنار بقیه عزمم را جزم کرده ام که تا تصویب و اجرای قوانین حمایتی از کودکان از پا ننشینم

photo_2017-08-03_11-03-37

 

ناتوانی انسانی گاهی از اوقات در جسم او بروز می‌کند و باعث بزه‌دیدگی می‌گردد، گروه‌هایی از افرادجامعه در پرتو این مشکل متاسفانه مورد بی‌مهری قرار می‌گیرندو 16-6-9-16312612220_693 به دلیل ناتوانی‌شان رقم بزه‌دیدگی آن‌هابسیار بالا و به همین منوال، رقم سیاه بزه‌دیدگی‌شان بسیار فزاینده است. کودکان از جمله این گروه‌ها می‌باشند که بر اساس شاخصه‌های جسمی، در مقابل جرائم آسیب‌پذیر هستند. به طور کلی کودکان به لحاظ شرایط خاص جسمانی، روانی و عاطفی در معرض انواع سوء‌استفاده‌ها و بزه‌دیدگی‌ها قرار دارند، اما برخی ازکودکان و نوجوانان صرف‌نظر از شرایط مذکور، به خاطر قرار گرفتن در موقعیت‌ها و اوضاع و احوال مخاطره‌آمیزبیش از پیش در معرض انواع بزه‌دیدگی‌ها قرار دارند که از آن می‌توان تحت عنوان کودکان و نوجوانان در معرض خطر یا کودکان آسیب‌پذیر یاد کرد. هدف از این مقاله ارائه راهکارهای منسجم در حمایت از اطفال و نوجوانان در معرض خطر و پیشگیری بزه‌دیده محور با اولویت‌دهی به این گروه در معرض خطر بزه‌دیدگی است

تاریخچه حقوق کودکان

حمایت از کودکان و حقوق کودکان واژه‌هایی هستند که خیلی از عمر کاربرد آن‌ها نمی‌گذرد. در گذشته هیچ‌کس به این‌که حمایت ویژه‌ای را به کودکان اختصاص دهد، نمی‌اندیشید و کودکان همچون بزرگسالانی کوچک به حساب می‌آمدند. برای همین بود که به کار گماشته شدن کودکان در مشاغل دشوار نیز همچنان که در آثار چارلز دیکنز نویسنده شهیر انگلیسی به چشم می‌خورد، در جوامع و به‌خصوص درکشورهای صنعتی غربی رواج داشت. کودکانی که با این مشاغل سخت سرو کار داشتند اغلب به این دلیل که توانایی حمایت از خود را در برابر کارفرمایانشان نداشتند، از شرایط کاری دشوارتر و ناعادلانه‌تری نسبت به بزرگسالان برخوردار بودند و آسیب‌های فراوانی زندگی آنان را تهدید می‌کرد. در اواسط سده نوزده میلادی، این ایده در فرانسه شکل گرفت که به کودکان، حمایت ویژه‌ای را اختصاص دهند، و بدین ترتیب امکان توسعه تدریجی حقوق افراد در زیر سن قانونی فراهم آمد. از ۱۸۴۱، اولین قوانین حمایتی از کودکان در محیط کارشان شکل گرفت. از سال ۱۸۸۱، قوانین فرانسه حق کودکان برای آموزش را نیز دربر گرفت.

در ابتدای قرن بیستم میلادی، حمایت از کودکان، شروع به پیدا کردن جایگاهی برای خود کرد. جایگاهی که حمایت‌هایی در زمینه‌های پزشکی، اجتماعی و قضایی را شامل می‌شد. این نوع از حمایت، اولین بار در فرانسه آغاز شد و سپس در سراسر اروپا گسترش پیدا کرد.

از سال ۱۹۱۹، جامعه بین‌الملل، به دنبال ایجاد یک سازمان متشکل از ملت‌ها (که بعدتر به شکل سازمان ملل درآمد)، این مفهوم را مورد توجه قرار داد و با هدف پرداختن به این مفهوم، کمیته‌ای را برای حمایت از کودکان طرح‌ریزی کرد

پس از تصویب پیمان‌نامه حقوق کودک، سازمان ملل خواستار معرفی یک منشور حقوق بشر شد که قابلیت اجرایی داشته باشد و کشورها ملزم باشند که به آن احترام بگذارند؛ بنابراین، یک کمیسیون حقوق بشر برای نوشتن چنین متنی تشکیل شد.

در بحبوحه جنگ سرد و پس از مذاکراتی سخت، دو متن مکمل پیمان نامه حقوق بشر بوسیله مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک پذیرفته شد:

  • منشور بین‌المللی حقوق اقتصادی، اجتماعی و حقوق بشر، حقوقی را برای حمایت در برابر استثمار اقتصادی به رسمیت شناخت، حقوقی همچون حق تحصیل و حق بهداشت و درمان،
  • منشور مرتبط با حقوق مدنی که بر پایه داشتن نام و ملیت استوار است.

سال ۱۹۷۹، به عنوان سال جهانی کودک توسط سازمان ملل نام‌گذاری شد. این سال تغییرات واقعی را در روح پیمان‌نامه مشاهده کرد. در این سال یک کارگروه کاری درون کمیسیون حقوق بشر به پیشنهاد لهستان تشکیل شد که مسئولیت نوشتن یک منشور بین‌المللی را بر عهده گرفت.

پیمان‌نامه حقوق کودک به اتفاق آرا در ۲۰ نوامبر ۱۹۷۹ در مجمع عمومی سازمان ملل به تصویب رسید. ۵۴ ماده این پیمان‌نامه حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کودکان را توضیح می‌دهد.

پیمان‌نامه حقوق کودک متنی است در رابطه با حقوق بشر که به یک پیمان بین‌المللی شد و از ۲ سپتامبر ۱۹۹۰ پس از آنکه در ۲۰ کشور به تصویب رسید، وارد فاز اجرایی شد.

تا به امروز، منشور بین‌المللی حقوق بشر توسط ۱۹۰ کشور از ۱۹۲ کشور عضو به امضا رسیده است، اگرچه بعضی از کشورها، با شروط و محدودیت‌هایی این پیمان‌نامه را پذیرفته‌اند. تنها دو کشور ایالات متحده و سومالی این پیمان‌نامه را امضا کرده، اما مصوب نکرده‌اند.

امروزه، ایده و شخصیت خود پیمان نامه جهانی حقوق کودک در تمامی جهان پذیرفته شده است. اگرچه، موانع کاربردی برای بهبود تحقق این پیمان نامه هنوز وجود دارد و برای گذار از سخن تا عمل، همچنان کار بسیاری باقی است. در جهانی که فوریت یک امر مسلط است، در جهانی‌که در هر ۵ ثانیه، یک کودک در اثر گرسنگی می‌میرد، اکنون زمان آن است که تئوری‌ها به همراه کاربردها به یکدیگر بپیوندند.

gaza-children-3

 

پیمان نامه حقوق کودک

  • کنوانسیون حقوق کودک شامل اساسی‌ترین حقوق بشر برای کودکان در ۲۹ آبان ماه ۱۳۶۸ به تصویب رسید.
  • ۱۹۳ کشور با ضمانت قانونی به کنوانسیون حقوق کودک ملحق شده‌اند. این کنوانسیون مقبول‌ترین سند حقوق بشر در تاریخ می‌باشد.
  • کنوانسیون جهانی حقوق کودک شامل ۵۴ ماده و دو پروتکل اختیاری بوده که چهار اصول پایه‌ای آنرا جهت می‌دهد:

۱ – هیچ کودکی نباید از تبعیض رنج ببرد.

۲- زمانی‌که در رابطه با کودکان تصمیم‌گیری می‌شود باید منافع عالیه آنان در راس قرار گیرد.

۳- کودکان حق حیات داشته و باید رشد کنند.

۴- کودکان حق دارند آزادانه عقاید و نظرات خود را ابراز کنند و در تمامی اموری که به آنها مربوط می‌شود این نظرات باید مورد توجه قرار گیرد.

  • در شهریور ۱۳۶۹ مجمع عمومی سازمان ملل اولین نشست جهانی خود را با نام »اجلاس جهانی سران برای کودکان» به بهبود زندگی کودکان اختصاص داد.
  • در سال ۱۳۸۰ دبیر کل سازمان ملل متحد گزارشی را در زمینه پیشرفت‌های انجام شده برای کودکان از زمان اجلاس سران منتشر کرد. این گزارش تحت عنوان «ما کودکان» منتشر شد.

گزارش یادشده شامل برخی ازدستاوردهای بزرگ جهانی در آن دهه می‌باشد: تا سال ۲۰۰۰ در مقایسه با سال ۱۹۹۰ مرگ‌ومیر کودکان زیر ۵ سال در هرسال سه میلیون نفر کمتر شده بود. در همان گروه سنی تعداد کودکان کم وزن ۴ درصد کاهش داشته و ۸۲ درصد از کل کودکانی که باید به مدرسه می‌رفتند تا آن زمان در مدرسه ابتدایی ثبت‌نام کرده بودند. در گزارش سال ۲۰۰۱ همچنین به مواردی که هنوز جای پیشرفت دارند یا مواردی که ناتمام مانده، اشاره شده بود: به نیمی از افراد بشرکه کاملا” فقیر بودند،۱۱ میلیون کودکی که قبل از ۵ سالگی از بیماری‌های قابل پیشگیری می‌مردند، ۱۵۰ میلیون کودکی که سوءتغذیه داشتند و حدود ۱۲۰ میلیون کودکی که به مدرسه نمی‌رفتند.

  • بیانیه هزاره تعهدی است برای توسعه، صلح و حقوق بشر. در هجدهم شهریور ۱۳۷۹، نزدیک به ۲۰۰ نفر از سران کشورها این بیانیه را برای رسیدن به هشت هدف توسعه هزاره با موارد تعیین شده تا سال ۱۳۹۵ امضا کردند.
  • نشست ویژه مجمع عمومی سازمان ملل متحد برای کودکان از تاریخ ۱۸ تا ۲۰ اردیبهشت ۱۳۸۱ برگزار شد. برای اولین بار خود کودکان نقش رسمی در نشست مجمع عمومی سازمان ملل داشتند. آنها به‌عنوان نمایندگان رسمی دولت‌ها و سازمان‌های غیر دولتی در این نشست حضور پیدا کرده بودند. این نشست در واقع در ادامه اجلاس سران در سال ۱۳۶۹ برگزار شد.
  • نتیجه این نشست دستورکار بین‌المللی «جهانی شایسته کودکان» بود که در آن طرحی مطرح شد تا فاصله «تعهدات بزرگ» و «دستاوردهای اندک» در سال ۱۳۶۹ را کاهش دهد. این طرح اهداف زمان‌بندی شده‌ای را برای رسیدن به اهداف توسعه هزاره که مستقیما به کودکان مربوط می‌شوند مطرح کرده و برای کشورها وظایفی را در راستای رسیدن به توسعه تعیین کرد که تا پایان سال ۱۳۸۲ از طریق برنامه ملی خود به این اهداف دست پیدا کنند.
  • یک سال بعد از نشست ویژه مجمع عمومی سازمان ملل، ۱۰۵ کشور در سراسر دنیا اقدامات پیگیرانه مشخصی را هم برای طراحی برنامه عمل ملی و هم برای اجرای این طرح‌ها انجام دادند.
  • جلسه دیگری بنام « جهانی شایسته کودکان +۵» در آذر ۱۳۸۶ برگزار  شد.

 

???????????????????????????????????????????????????????????

عَونُکَ للِضَّعیفِ أفْضَلُ مِنَ الصَّدَقَهِ .
کمک تو به ناتوان بهتر از صدقه دادن است .
امام رضا )ع( – تحف العقول، ص ۴۷
Your assisting the helpless is better than alms-giving

امید است که جمعیت خیریه امیدی دیگر با کمک خیرین عزیزمان بتواند بیشتر از گذشته از اقشار آسیب دیده حمایت کند.

کارت بانک خیریه جهت هدایای نقدی شما یاوران عزیز:
?
۵۰۴۷۰۶۱۱۰۰۰۰۰۰۳۹ 
بانک شهر خیریه امیدی دیگر

لطفاً بعد از واریز، فیش خود را جهت اطلاع رسانی به آیدی تلگرام imohammadk@ ارسال کنید

کانال تلگرام امیدی دیگر:kashani7818@

تلفن های تماس:

۰۲۱۳۳۳۳۳۴۴۲

۰۲۱۳۳۳۳۳۴۲۴

۰۲۱۳۳۳۳۳۴۱۴

آدرس دفتر مرکزی:خ پیروزی-اتوبان امام علی-دسترسی محلی صفا-انتهای خ صفای شرقی-بین زاهد گیلانی و پرواز-پ۲۴-طبقه اول

???????????????????????????????????????????????????????????

Recommended Posts
پرتال طراحی وب سایت طراحی سایت پورتال Seo سئو وب ایران وب سایت بهینه سازی سایت
Contact Us

We're not around right now. But you can send us an email and we'll get back to you, asap.