33333442(021) omididigar1@gmail.com به وبسایت رسمی جمعیت خیریه امیدی دیگر خوش آمدیــد

استفاده ا زعنوان «اردوگاه» برای مراکز مجاز درمان و کاهش آسیب معتادان غیرکارشناسی است

Home / اخبار / استفاده ا زعنوان «اردوگاه» برای مراکز مجاز درمان و کاهش آسیب معتادان غیرکارشناسی است
of the site:
توسط
در اخبار

مدیرکل درمان و حمایت‌های اجتماعی ستاد مبارزه با مواد مخدر، استفاده از عنوان اردوگاه را برای مراکز مجاز درمان و کاهش آسیب معتادان غیر کارشناسی و نادرست دانست.


به گزارش روابط عمومی ستاد مبارزه با مواد مخدر؛ دکتر محمدباقر صابری‌زفرقندی در گفت‌‌وگو با پایگاه اطلاع‌رسانی ستاد در خصوص ایجاد اردوگاه‌های درمان اعتیاد که هر از چند گاهی به نقل از برخی استانداران یا مسوولین مبارزه با موادمخدر بیان می‌شود، گفت: شاید در گذشته‌ها در کشورهای مختلف از جمله ایران، برای نجات افراد معتاد آنان را به مکان‌هایی می‌بردند که رویکرد اصلی‌شان سم‌زدایی بدون ارائه خدمات درمانیِ درست بوده، لیکن در حال حاضر و در راستای اجرای قانون بازنگری شده مبارزه با موادمخدر در ایران، رویکرد اصلی برنامه‌های کاهش تقاضا در کنار برنامه‌های پیشگیری، تسهیل در دسترسی به انواع درمان‌های مجاز و مورد تأیید، می‌باشد.
وی تصریح کرد: به همین جهت استفاده از عنوان «اردوگاه» برای مراکز مجاز درمان و کاهش آسیب عنوانی غیرکارشناسی و نادرست می‌باشد.
مدیرکل درمان و حمایت‌های اجتماعی ستاد با اشاره به اقدامات صورت گرفته در حوزه درمان اعتیاد در کشور افزود: در حال حاضر بخش‌های دولتی و غیردولتی با مشارکت فعال در راه‌اندازی مراکز درمان اعتیاد، فضایی را فراهم کرده‌اند که هیچ فرد نیازمندی برای دسترسی به مرکز درمانی و بهره‌مندی از انواع خدمات درمانی و به‌صورت داوطلبانه، دچار مشکل نباشد.
صابری در خصوص هزینه‌های درمان اعتیاد یادآور شد: هر چند هزینه‌های درمان اعتیاد برای انواع خاصی از مدل‌های درمانی قابل توجه است و ممکن است همه افراد نیازمند نتوانند از آنها استفاده کنند لیکن با ورود سازمان‌های بیمه‌گر و حمایت‌های بیمه‌ای از خدمات درمانی، این مشکل را می‌توان به حداقل ممکن رساند.
وی همچنین به ضرورت وجود مراکز نگهداری، درمان و کاهش آسیب معتادان موضوع ماده ۱۶ قانون مبارزه با مواد مخدر در کشور اشاره و خاطر نشان کرد: علی‌رغم همه تمهیداتی که برای توسعه مراکز درمانی در کشور صورت گرفته و فضا برای ورود داوطلبانه معتادان به درمان بوجود آمده است، هنوز هستند معتادانی که نمی‌توانند یا نمی‌خواهند از خدمات موجود استفاده کنند و از نظر اعتیاد و بیماری‌های زمینه‌ای همراه، نیاز به مداخله و مراقبت‌های جدی‌تری از سوی حاکمیت دارند.
این مقام مسوول در ستاد ادامه داد: برای اینگونه افراد، قانون جدید مبارزه با موادمخدر مراکزی را پیش بینی کرده تا از ابزار قانون (حکم قاضی)، امکان ارائه خدمات درمانی به معتادان موصوف وجود داشته باشد و در همین راستا مراکز نگهداری درمان و کاهش آسیب موضوع ماده ۱۶ طراحی و راه‌اندازی شدند.
صابری در پاسخ به این سوال که آیا مراکز موضوع ماده ۱۶ قانون مبارزه در همه استان‌ها راه‌اندازی خواهد شد، گفت: از نظر کارشناسی این مراکز نیازی به گسترش در همه استان‌ها نخواهد داشت و پیش بینی کارشناسی مؤید این است که در صورتیکه حداقل ۵ مرکز که تمامی استانداردهای لازم از نظر فضای فیزیکی و همچنین مداخلات درست درمانی اعم از درمان دارویی و غیردارویی و خصوصاً برنامه‌های مدون و مستمر برای حمایت‌های اجتماعی در آن لحاظ شود، در کشور راه‌اندازی شوند، می‌توان ادعا کرد که در چند سال آینده شاهد تحولی مثال زدنی در بازتوانی معتادان و کاهش آسیب‌های ناشی از اعتیاد باشیم.
وی در پایان یادآور شد: ما می‌توانیم از ظرفیت‌های بالقوه و بالفعل و قابل اتکاء مذهبی، فرهنگی و ملی خود برای کمک به معتادان استفاده کنیم.

منبع خبر : ستاد مبارزه با مواد مخدر

پست های اخیر
پرتال طراحی وب سایت طراحی سایت پورتال Seo سئو وب ایران وب سایت بهینه سازی سایت
Contact Us

We're not around right now. But you can send us an email and we'll get back to you, asap.