33333442(021) omididigar1@gmail.com به وبسایت رسمی جمعیت خیریه امیدی دیگر خوش آمدیــد

میانگین سن اعتیاد در میان جوانان کشورمان به ۱۵ سال رسیده است .

Home / اخبار / میانگین سن اعتیاد در میان جوانان کشورمان به ۱۵ سال رسیده است .
of the site:
توسط
در اخبار

هشدارمدیرکل پیشگیری ستاد مبارزه با موادمخدر در گفت وگو با شوک: خطر اعتیاد در میان نوجوانان جدی است

شوک: میانگین سن اعتیاد همزمان با کاهش در جهان، در میان جوانان کشورمان به ۱۵ سال رسیده است. دکتر حمید صرامی، مدرس دانشگاه و مدیرکل فرهنگی و پیشگیری ستاد مبارزه با موادمخدر کشور در گفت وگو با گروه شوک با بیان این مطلب گفت: براساس اعلام دفتر مقابله با موادمخدر و جرم سازمان ملل متحد؛ میانگین سنی مصرف کنندگان مواد در سال ۲۰۰۱ میلادی در جهان معادل ۷/۲۲ بوده که پس از ۱۰ سال تا میانگین سنی ۵/۱۸ سال کاهش یافته است و به عبارتی طی ۱۰سال اخیراً سن شروع مصرف در جامعه جهانی ۴ سال کاهش داشته است.
وی افزود: ایران نیز از این موضوع مستثنی نیست به طوری که براساس نتایج تحقیق ارزیابی سوء مصرف در کشور در سال ۸۳ ، میانگین سن شروع به مصرف موادمخدر به ۲۳ سال رسیده و در سال ۸۶ به حدود ۲۲ سال تنزل یافته است ضمن آن که ۲/۳ درصد جمعیت معتادین کشور را جوانان زیر ۲۰ سال تشکیل می دهند. البته براساس نتایج همین تحقیق آغاز سن شروع به مصرف سیگار به عنوان نخستین دروازه اعتیاد بین ۱۰ تا ۱۹ سالگی است که ۶۲ درصد جوانان و نوجوانان را شامل می شود. دکتر حمید صرامی تصریح کرد: براساس نتایج دیگر این تحقیق، میانگین سن شروع مصرف موادمخدر ۱۵ سالگی است. البته موضوع کاهش سن اعتیاد در کشور آن هم به صورت اغراق آمیز مورد تایید کارشناسان نبوده و نیازمند شیوع شناسی و رصد مستمر است.
مدیرکل فرهنگی و پیشگیری ستاد مبارزه با موادمخدر ضمن بیان علل کاهش سن اعتیاد، از افزایش میزان اعتیاد در میان ازدواج کرده ها خبر داد و گفت: تحقیقات ما نشان می دهد ۶۰ درصد از معتادین متاهلین هستند، این در حالی است که در غرب بیشتر مجردین به اعتیاد گرایش دارند.
مدیرکل فرهنگی و پیشگیری ستاد مبارزه با موادمخدر می گوید: شیوع باور های غلط، اختلالات روان، وجود یک فرد معتاد در خانواده، فقر، گروه دوستان و همسالان و نیز نداشتن مهارت های کافی باعث گرایش زنان و دختران به موادمخدر شده است و تحقیقات نشان می دهد
۸ درصد از زنان و دختران کشورمان به موادمخدر اعتیاد دارند.
دکتر حمید صرامی با یادآوری خطرات موادمخدر صنعتی، علت گرایش معتادان به این نوع موادمخدر را سهل الوصول بودن آنها دانست و گفت: موادمخدری مانند شیشه قابل تولید حتی در قابلمه های آشپزخانه هستند و همین آسانی تولید باعث افزایش گرایش به این ماده مخدر در میان جوانان شده است.
این پژوهشگر و استاد دانشگاه با اشاره به کم توجهی به امر پیشگیری از اعتیاد به انتقاد از صدا و سیما و مراکز علمی و پژوهشی می پردازد و می گوید: به اندازه ای که رسانه ملی به آشپزی و تبلیغ پفک نمکی و چیپس علاقه دارد، به هشدار ها درباره خطرات موادمخدر به جوانان و طرح بحث های آسیب شناسی اجتماعی و آموزشی مهارت های فردی اهتمام ندارد، مراکز علمی و پژوهشی نیز باید با بحث آسیب شناسی های اجتماعی آشتی کنند و به پدیده شناسی موضوع هایی مانند شیشه و سایر موادمخدر صنعتی بپردازند.
دکتر حمید صرامی می افزاید: ماده مخدری مانند شیشه تبعاتی مانند قتل، کودک آزاری، همسرآزاری و جنون دارد و تولید آن نیز بسیار راحت است.
برای مقابله با آن ما باید کمیته هشدار ایجاد کنیم و اگر این کمیته موجود نباشد طبیعتاً ما به استقبال آینده نرفته ایم به همین دلیل لزوم ورود مراکز پژوهشی به پدیده شناسی در بحث آسیب شناسی بشدت احساس می شود.
(لازم به ذکر است گزارش مربوط به اعتیاد و متن کامل گفت وگوی گروه شوک با دکتر حمید صرامی را فردا در صفحات شوک روزنامه ایران خواهید خواند. )

 منبع : روزنامه ایران، شماره ۵۰۸۹ به تاریخ ۸/۳/۹۱، صفحه ۲۳ (شوک امروز) 

http://www.magiran.com/npview.asp?ID=2511433

پست های اخیر
پرتال طراحی وب سایت طراحی سایت پورتال Seo سئو وب ایران وب سایت بهینه سازی سایت
Contact Us

We're not around right now. But you can send us an email and we'll get back to you, asap.