33333442(021) omididigar1@gmail.com به وبسایت رسمی جمعیت خیریه امیدی دیگر خوش آمدیــد

برگزاری کارگاه آموزشی ویژه مادران دانش آموزان

Home / اخبار / برگزاری کارگاه آموزشی ویژه مادران دانش آموزان
of the site:
توسط
در اخبار

برگزاری کارگاه آموزشی با موضوع تاثیر ارتباط والدین با مدرسه در سلامت روان فرزندان ویژه مادران

دبیرستان های نمونه دولتی منطقه تبادکان . تیرماه ٩۶

photo_2017-08-02_15-11-29

 

 

مقدمه

منظور از بهداشت روانی، پیشگیری از پیدایش بیماری های روانی و سالم سازی محیط روانی است، تا افراد جامعه بتوانند با برخورداری از یک روح و روان متعادل، بطور طبیعی با عوامل محیط خود رابطه برقرار کرده، و در راه رسیدن به اهداف و مقاصد خود،موفق شوند.بهداشت روانی فقط به بیماران روحی و روانی محدود نمی شود، بلکه یک امر عمومی و همگانی است و کلیه طبقات افراد جامعه اعم از کودک و بزرگسال، پیر و جوان و زن و مرد را در برمی گیرد.اما مسئله بهداشت روانی در مورد کودکان و نوجوانان، که در حال رشد و تکامل هستند و هنوز شخصیت واقعی آنها به درستی تکوین نیافته است، اهمیت بیشتری دارد، و باید به طور ویژه مورد توجه قرار گیرد.اساساً خانواده، مدرسه و جامعه باید، به گونه ای نقش خود را ایفا نمایند، که حتی المقدور افراد جامعه به بیماریهای روانی مبتلا نشوند، اما اگر در اثر فشارهای مختلف محیطی، ناراحتی های عصبی در افراد پدید آمد، جامعه باید با پیشگیری های لازم کوشش نماید، تا ناراحتیهای عصبی افراد به بیماریهای روانی تبدیل نگردد.مسئله بهداشت روانی و بیماری های ناشی ازعدم رعایت آن باید به شدت مورد توجه جامعه قرارگیرد، زیرا جامعه برای رشد و ترقی، نیاز به انسانهایی دارد، که علاوه بر سلامت جسمانی، از سلامت روانی کامل نیز برخوردار باشند تا بتوانند در سایه آرامش روانی، از عقل و اندیشه خود، نهایت استفاده را ببرند و با انجام وظایف خود، در راه ترقی و پیشرفت جامعه، گام بردارند.از آنجا که منشاء بسیاری از ناراحتیهای عصبی و اختلالات روانی و رفتاری افراد، خانواده، مدرسه و اجتماع است، بنابراین، باید در هر جامعه فعالیتهای مربوط به بهداشت روانی و مسائل ناشی از آن در اولویت قرار گیرد و همه ارگانهای مهم جامعه از قبیل مدارس، دانشگاه ها، مؤسسات آموزشی و ….در این امر مهم و اساسی فعالیت مناسب و مستمر داشته باشند تا با برقراری ارتباط صحیح در جامعه و فراهم نمودن زمینه های لازم بهداشت روانی همگان بخوبی تأمین شود.

نقش خانواده

خانواده مهمترین پایگاه تربیتی کودک است.چگونگی محیط خانواده و ارتباط اعضای آن با یکدیگر،تأثیر بسیارمهمی در رشد روانی وشخصیت کودکec855ac7af53effd7cefdc65b37a5e5d دارد.اکثر روانشناسان، متخصصان علوم تربیتی و جامعه شناسان عقیده دارند که بیشتر بیماریهای روانی، اختلالات رفتاری،انحرافات و بزهکاری کودکان ریشه در خانواده دارد و به سنین و مراحل رشد اولیه آنها مربوط می شود از این رو بهداشت روانی افراد باید از دوره کودکی و حتی قبل از آن، یعنی از دوران جنینی مورد توجه قرار گیرد.در دوران جنینی حالات روحی و روانی مادر اثر فراوانی در رشد جنین دارد.نقش پدر خانواده در این برهه از زمان بسیار مهم و اساسی است، بنابراین باید تلاش کند تا با ایجاد زمینه های مناسب و امکانات لازم آرامش خاطر همسرش را فراهم نماید، زیرا در این زمان همسر وی بیش از هر چیز دیگر به مهر و محبت و حمایت همه جانبه اونیازمند است.علاوه بر این،عوامل دیگری مانند وضعیت اقتصادی خانواده،اعتقادات،آداب و رسوم،نگرانیهای مادر در دوران بارداری،ضربه های وارده بر جنین، بیماریهای دوران حاملگی، وضع جسمانی و روانی مادر و نحوه تغذیه او در طول مدت بارداری می تواند در سرنوشت کودک مؤثر واقع شود.
از نظر روانشناسی بررسی حالات روحی و روانی مادر در دوره حاملگی و ارتباط با اختلالات شخصیتی و رفتاری در افراد بسیار حائز اهمیت است.زمانی که مادر در دوران بارداری دستخوش هیجان، نگرانی و اضطراب می گردد، گردش خون جنین به شدت دچار اختلال می شود و در نتیجه جنین فعالیت بسیار زیادی از خود بروز می دهد.حال اگر نگرانیهای مادر پی در پی و طولانی مدت باشد،بطور حتم ضایعات و عوارض ناگوار و عمیقی را بر روی جنین بجا خواهد گذاشت.همچنین ضربه وارده بر نوزاد در زمان تولد و یا اگر نوزاد در هنگام تولد با کمبود شدید اکسیژن مواجه شود، قوای عقلانی و بدنی او به شدت کاهش یافته و به عقب افتادگی حرکتی دچار خواهد شد.بعد از تولد کودک نیز تغذیه و محبت دو عامل بسیار مهم و اساسی در نگهداری و پرورش او تلقی می گردند.کودکانی که به هر دلیل از مادر دور نگه داشته می شوند از لحاظ رشد و تکامل عاطفی، روانی، اجتماعی و عقلی با مشکل جدی مواجه هستند و درصد عقب ماندگی هوشی و مشکلات روحی و روانی و اجتماعی آنها به مراتب بیشتر از سایر کودکان است.
مسلماً اساس حالات روانی و عاطفی هر انسانی از دوران کودکی او پی ریزی می گردد، از این رو عدم توجه به سالم سازی محیط زندگی کودک، بویژه از لحاظ روانی و عاطفی، باعث ایجاد مشکلات فراوانی برای او می شود.روانشناسان اعتقاد دارند، که محیط زندگی کودک رفتار بزرگترها و اطرافیان با او، نحوه ارتباط اعضای خانواده با یکدیگر، اعتقادات و تعصبات والدین، تعارضات موجود در محیط خانواده و وضعیت اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و سیاسی حاکم بر آن اثرات قابل توجهی بر روحیه، رشد و تکامل شخصیت کودک دارد.مهر و محبت والدین به کودک امنیت روانی و عاطفی می بخشد و اعتماد به نفس او را افزایش می دهد و زمینه ورود وی را در جامعه و داد و ستدهای اجتماعی و ارتباطات همه جانبه فراهم می سازد.
برخی از رفتارهای کودکان ظاهراً بی اهمیت به نظر می رسند و والدین توجه چندانی به آنها ندارند، مانند جویدن ناخن، مکیدن انگشتان، رویاهای وحشتناک، حسادتهای زیاد، کج خلقی، ترسهای غیرعادی و …که از نشانه های اختلال رفتاری است و اگر به موقع پیشگیری و درمان نشوند به تدریج به رفتارهای ضداخلاقی و اجتماعی مانند انزواطلبی و افسردگی تبدیل می شوند.چنین کودکانی به درس، زندگی و روابط اجتماعی علاقه ای ندارند و اگر در شرایط حاد و پیچیده تری قرار بگیرند ممکن است به بیماریهای روانی پیشرفته مبتلا گردند.یکی دیگر از عوامل اصلی در بهداشت روانی دوران کودکی احترام شایسته و مناسب به شخصیت کودک است.احترام کردن به کودک نشاط، شوق و امید را در وی برمی انگیزد و باعث می گردد که او دارای شخصیت مستقل و بااراده گردد.افرادی که در کودکی مورد تحقیر،بی احترامی و بی مهری قرار گرفته اند در بزرگسالی معمولاً روحی ناآرام و متزلزل دارند و همیشه در زندگی خود احساس ناامنی،درد و رنج واضطراب می نمایند.دوره کودکی بهترین زمان برای رشد و یادگیری است.کودکانی که از لحاظ عاطفی و روانی سالم هستند بطور طبیعی از خود تلاش و کنجکاوی زیادی برای فهم امور و درک مسایل مختلف اطراف خود نشان می دهند، بنابراین، اگر اشتیاق و جستجوگری آنها جهت فراگیری به موقع درک گردد و به سؤالاتشان پاسخ مثبت، منطقی و درخور فهم آنها داده شود، بطور یقین موجبات رشد و تکامل ذهنی، روانی و اجتماعی آنان به خوبی فراهم خواهد شد.بطور کلی علاقه نداشتن والدین به کودک و بی توجهی به نیازها و احتیاجات او، رفتار تحقیرآمیز و اهانت بار، راهنمایی نادرست، سرزنش مداوم، ظلم و ستم و سخت گیری های بیجا و یا برعکس مهر و محبت افراطی و حمایت بیش از حد از کودک از جمله عوامل مهمی هستند که در کودک ترس و وحشت، ناراحتی، عدم اعتماد به نفس، تزلزل روحی و روانی و اضطراب شدید و دائمی ایجاد می کنند.این عوامل هریک به تنهایی می توانند بسیاری از اختلالات رفتاری را در کودک پایه گذاری نمایند.در نتیجه می توان گفت که خانواده ها، نقش بسیار مهمی در تربیت و پرورش کودکان دارند از این رو باید زمینه رشد صحیح شخصیت و تعادل روانی فرزندان خود را بخوبی فراهم نمایند، تا آنها بتوانند مستقل، بااراده و با اعتماد به نفس در جامعه زندگی کنند و در روابط داد و ستدهای اجتماعی خود، روشی منطقی، متعادل و اصولی داشته باشند.

نقش مدرسه

بطور کلی مدرسه دو وظیفه یا کارکرد مهم در ارتباط با کودکان دارد.یکی ارائه آموزشهای لازم و کافی که این کار برعهده کادر آموزشی مدرسه یعنی ba3356معلمان است که با استفاده از کتاب و سایر امکانات آموزشی مانند وسایل کمک آموزشی و تجهیزات آزمایشگاهی به امر تدریس می پردازند.وظیفه دیگر مدرسه پرورش، تربیت و هدایت کودک است که براساس اصول انسانی، اعتقادات، فرهنگ و فلسفه حاکم بر جامعه صورت می گیرد.در امر آموزش کودک، همواره باید به مسئله تربیت و پرورش او توجه دقیق داشت زیرا آموزش بدون تربیت راه به جایی نخواهد برد.یک کودک طبیعی حدود هیجده هزار ساعت از عمر خود را در مدرسه سپری می نماید و تحت تأثیر معلمان، اولیاء مدارس، برنامه ها و ارزشهای خاص آنان قرار می گیرد.از آنجا که بیشتر یادگیریهای کودک بعد از سن شش سالگی است، بنابراین،         می توان گفت که مدارس نقش مهمی را در تربیت کودکان دارند.کودکان در مدارس با مسائل عاطفی و روانی متعددی مواجه هستند که می توان آنها را به چهار دسته طبقه بندی نمود:
۱-اختلالات رفتاری
مانند:گستاخی، نافرمانی-قانون شکنی، دزدی، شقاوت و         بی رحمی، دروغگویی و فرار از خانه.
۲-اختلالات عصبی
مانند:اضطراب،حساسیت زیاد، گوشه گیری، غوطه ور شدن در فکر و خیال، احساس ناراحتی بیش از حد و عدم توجه به اطراف.
۳-اختلالات روانی
مانند:انزوا طلبی افراطی، بی تفاوتی نسبت به محیط زندگی و افکار موهوم و بیهوده.
۴-اشکالات درسی و آموزشی مانند:عقب ماندگی درسی، عدم تمرکز حواس، مشکلات شناختی، ذهنی و شنیداری، نداشتن توانایی در بیان افکار،عقاید و سخن گفتن.
متأسفانه در بیشتر مدارس دنیا دانش آموزانی هستند که از مشکلات عاطفی، عصبی و روانی رنج می برند.در مدارس کشور ما نیز تعدادی از کودکان نامتعادل، ناسازگار و بزهکار وجود دارند که باید به موقع شناسایی شوند و به شکلی مناسب و شایسته مورد توجه و حمایت قرار گیرند تا بتوانند سایر کودکان مسیر عادی و طبیعی زندگی خود را طی کنند.عدم توجه به مشکلات چنین کودکانی باعث می شود که بتدریج ناهنجاریهای اجتماعی، رفتارهای ضداخلاقی و بزهکاری در آنها تشدید شود که در نتیجه از درس، مدرسه و زندگی بیزار شده و چه بسا ممکن است به اختلالات و ناراحتیهای روحی و روانی مبتلا گردند.در دوران بلوغ مسائل بسیار مهمی در زندگی نوجوان مطرح می شود که از مهم ترین آنها، تغییرات جسمانی و روانی است.در این دوره نوجوان ممکن است در نتیجه احساس انزواطلبی، خیالبافی، اضطراب شدید و تنهایی مرتکب اعمالی شود که عواقب خطرناک و مسئله سازی را برای او به دنبال داشته باشد.از نظر بهداشت روانی، شناخت تحولات روحی و روانی نوجوان در این دوره بسیار حائز اهمیت است.در این مرحله از زندگی نوجوان، مشاوران، معلمان، اولیای مدرسه و والدین نقش مهمی را در ارشاد و راهنمایی او بر عهده دارند و همگی باید تلاش کنند تا براساس دگرگونیهای جسمانی، تحولات روحی و روانی و کیفیت رشد عاطفی، اجتماعی و اخلاقی نوجوان او را به سوی یک زندگی ایده آل و با نشاط هدایت نمایند.
رفتار اولیاء مدارس، معلمان و والدین باید با کودک و نوجوان بسیار دوستانه و توأم با احترام باشد.و همچنین باید آنها را به داشتن افکار، عقاید، رفتار، برنامه ریزی و اخذ تصمیم صحیح تشویق کنند تا از این طریق بتوانند زمینه استقلال آنان را فراهم نمایند.در برخی موارد، سخت گیری و شدت عمل والدین و اولیای مدارس سبب می شود که زمینه عصیان، پرخاشگری و ستیزه جویی کودک و نوجوان در جامعه فراهم شود بنابراین، والدین و اولیای مدارس باید با توجه به نتایج ناگواری که ممکن است از سخت گیریهایی بی مورد حاصل شود از اقدام به آن جداً پرهیز نمایند و آخر اینکه عدم توجه به نیازهای واقعی کودک و نوجوان ممکن است او را به انواع بزهکاریها و انحرافات گرفتار نماید از این رو لازم است اولیای مدارس و بویژه معلمان، علاوه بر نظارت و توجه به پیشرفت تحصیلی دانش آموزان به مسائل عاطفی، روحی و روانی و اخلاقی آنها نیز عنایت کافی داشته باشند و در صورت مشاهده مشکلاتی در این زمینه با روشهای معقول، منطقی و مناسب نسبت به حل و فصل آنها اقدام نمایند، تا بدین وسیله بتوانند هرچه بیشتر، بهتر و سریعتر بهداشت روانی دانش آموزان را تأمین کنند.

نقش جامعه

جامعه برای حل مشکلات موجود و رسیدن به اهداف موردنظر خویش نیاز به افرادی دارد که از لحاظ علمی و تخصص به درجات بالایی رسیدهba1715 باشند.افرادی که توانایی تولید و آفرینش داشته مستقل و با اعتماد به نفس باشند از قدرت تصمیم گیری صحیح و منطقی برخوردار بوده مقلد و پیرو دیگران نباشند.اگر جامعه ای خواهان پیشرفت و ترقی در زمینه های مختلف است، باید به تربیت چنین افرادی بپردازد و برای پرورش اینگونه افراد باید به مسائل بهداشت روانی آنها توجه لازم را داشته باشد از این رو، ارائه خدمات بهداشت روانی که هدف آن سالم سازی محیط روانی اجتماع و تأمین نیازهای روانی افراد است، از اهمیت زیادی برخوردار خواهد بود.جامعه هم مانند خانواده نقش بسیار مهمی در پیشگیری از مشکلات و اختلالات روانی افراد دارد از این جهت باید با همه توان و امکانات در این زمینه تلاش نماید.جامعه باید برای اجرای برنامه های بهداشت روانی از همه ارگانها و نهادهای خود بهره گیرد،تا بتوانند در اشاعه و گسترش بهداشت روانی که در مرحله اول اهمیت قرار دارد موفق باشد.مهمترین ارگانهایی که جامعه می تواند در اجرای برنامه های بهداشت روانی خود از آنها کمک بگیرد شامل آموزش و پرورش، انجمن های اولیاء و مربیان، سازمان تدوین کتب درسی و رسانه های گروهی است.

۱-آموزش و پرورش

موسسات آموزش رسمی که شامل کودکستان، دبستان، مدارس راهنمایی و دبیرستان است نقش بسیار مؤثری در بهداشت روانی دانش آموزان دارند برای ایفای صحیح چنین نقشی در درجه اول باید مربیان و اولیای چنین موسساتی از سلامت روانی کامل برخوردار باشند تا بتوانند آگاهانه و صمیمانه با مشکلات و مسائل عاطفی و روانی دانش آموزان برخورد نمایند.
اولیاء و مربیان مدارس اعم از آموزگاران، دبیران، مشاوران و سایر دست اندرکاران آموزشی باید با توجه به فرایند رشد دانش آموزان در دوران کودکی و نوجوانی راهکارهای مناسبی را در جهت ارائه خدمات بهداشت روانی به آن ها عرضه نمایند و به مسائل روانی و عاطفی شاگردان به دقت توجه کنند تا از این طریق بتوانند به کمبودها، نواقص و نیازهای عاطفی و روانی آنان پی ببرند.برای گسترش هرچه بیشتر بهداشت روانی در بین دانش آموزان، مدارس باید به امکانات، تجهیزات و کادر بهداشت روانی کار آمد و ماهر مجهز باشند و ضمن بهره برداری از منابع بومی و محلی شیوه های استفاده و برخورداری از امکانات و تسهیلات بهداشت روانی را به دانش آموزان ارائه دهند.علاوه بر این، مربیان و اولیاء مدارس باید به بررسی مشکلات و موانع مربوط به یادگیری دانش آموزان نیز بپردازند و ضمن رفع مشکلات و نارسائیهای آموزشی و درسی موجود زمینه های لازم و مناسب را جهت رشد استعداد و خودشکوفائی آنان فراهم سازند.

۲-انجمن های اولیاء و مربیان

وظیفه این انجمن تلاش مستمر و همه جانبه در جهت برطرف کردن مشکلات عاطفی، روانی، آموزشی و تربیتی شاگردان و بهبود ارتقا سطح کیفی بهداشت روانی آنها است.انجمن اولیاء و مربیان باید مسائل، مشکلات و وضعیت خانوادگی دانش آموزانی را که دارای اختلالات رفتاری هستند مورد شناسایی و بررسی قرار دهد و نسبت به رفع یا به حداقل رساندن آنها اقدام کند.این انجمن باید به نهاد خانواده اهمیت زیادی بدهد و بخصوص با برگزاری کلاسهای آموزش خانواده، والدین را با شیوه های مناسب تربیتی آشنا کند.در آموزش خانواده، والدین ضمن شناخت مفاهیم بهداشت روانی در چارچوب اصول و موازین اخلاقی، مذهبی، فرهنگی و اجتماعی باید بتوانند مفاهیم گوناگون بهداشت روانی را با توجه به دوران مختلف رشد فرزندان خود به نحو شایسته ای بکار گیرند.همچنین انجمن اولیاء و مربیان باید در روشهای تربیتی خود از شیوه تنبیه و پاداش نیز به شکل مناسب و بطور مستمر استفاده کند چون این روش تا حدود زیادی می تواند نقش بسیار سازنده ای در کاهش اعمال نابهنجار، ضد اجتماعی و اخلاقی دانش آموزان داشته باشد.
علاوه بر این، انجمن اولیاء و مربیان نقش بسیار مهمی در برقراری ارتباط صمیمانه و مستمر در زمینه های مختلف و بویژه آموزشی و تربیتی بین مربیان مدارس و اولیای دانش آموزان دارد.این نوع ارتباط می تواند بسیار مفید و سازنده واقع شود و موجبات رشد و ترقی دانش آموزان و شکوفایی استعدادهای نهفته آنها را به خوبی فراهم نماید.
اما مهمترین مسئله ای که در زمینه تربیتی کودکان مطرح است، هماهنگی های لازم بین الگوهای تربیتی خانه و مدرسه است.چون اگر کودک بین الگوهای تربیتی خانه و مدرسه تضاد و مغایرتی مشاهده کند قطعاً به دام شک و تردید گرفتار خواهد شد و نمی تواند بین دو الگوی تربیتی خانه و مدرسه یکی را انتخاب کند.این دوگانگی در الگوهای تربیتی بدترین وضعیت روحی و روانی را برای کودک فراهم می کند.در این حالت کودک دچار تزلزل روحی و عاطفی می شود،نمی تواند به درستی تصمیم بگیرد و انتخاب کند.این مسئله یکی از مهمترین نکات تأثیرگذار در بهداشت روانی دانش آموزان است که انجمن اولیاء و مربیان باید به آن توجه لازم را داشته باشد و با ایجاد هماهنگی و همنوایی بین الگوهای تربیتی خانه و مدرسه زمینه تربیت صحیح و شایسته دانش آموزان را فراهم نماید.نکته آخر اینکه انجمن اولیاء و مربیان می تواند با برقراری و تشکیل جلسات و سمینارهای مختلف از متخصصان علوم تربیتی، روانشناسی و غیره دعوت بعمل آورد تا با ایراد سخنرانی و بحث های علمی درباره بهداشت روانی در حوزه های گوناگون آموزش و پرورش، اهمیت بهداشت روانی در مدارس و موسسات آموزشی را هرچه بیشتر و بهتر برای همگان، بخصوص والدین و مربیان آشکار سازند تا این مسئله بتواند مورد توجه لازم و اولویت کاری همه ارگانهای ذیربط قرار گیرد.

۳-سازمان کتابهای درسی

سازمان کتابهای درسی یکی دیگر از ارگانهایی است که می تواند در گسترش بهداشت روانی در مدارس نقش بسیار مهمی را ایفا کند.کارشناسان این سازمان مسئولیت تهیه و تدوین محتوای کتابهای درسی در دوره های مختلف تحصیلی را بعهده دارند،از این رو باید به منظور تحقق اهداف موردنظر جامعه در جهت اشاعه اصول و مفاهیم بهداشت روانی در سطح همگانی این مفاهیم و راهکارهای نیل به آن را بطور مناسب و قابل فهم در محتوای کتابهای درسی و در کلیه دوره های تحصیلی از پیش دبستانی تا دبیرستان بگنجانند تا دانش آموزان در مقاطع مختلف تحصیلی، با مطالعه این رهنمودها، شیوه های مقابله با مشکلات، ناملایمات و شکست های احتمالی را بیاموزند و بتوانند با اعتماد به نقش بیشتر مسیر رشد و تکامل خود را بطور طبیعی طی کنند در آرامش روحی، تعادل و امنیت روانی زندگی نمایند و به آینده ای روشن و زیبا امیدوار باشند.

۴-رسانه های گروهی

رسانه های گروهی اعم از رادیو، تلویزیون، روزنامه ها، مجلات و سایر نشریات نقش بسیار عمده ای در ترویج بهداشت روانی در بین گروه های مختلف اجتماعی و عموم مردم دارند و باید این وظیفه خود را به درستی انجام دهند.رسانه های گروهی بخصوص رادیو و تلویزیون باید مسائل مربوط به بهداشت روانی در خانواده، مدرسه، اجتماع و اختلالات و مشکلات ناشی از عدم رعایت آن را دقیقاً موردبررسی و تجزیه و تحلیل قرار دهند.برای انجام این کار باید به تهیه و تدارک برنامه هایی بپردازند که بطور مستقیم و غیرمستقیم مسئله بهداشت روانی را برای خانواده ها مطرح نمایند و با آگاهی دادن به والدین آنها را در انجام صحیح این مسئولیت یاری کنند.برنامه هایی که رادیو و تلویزیون به منظور آشنایی جامعه با مسئله بهداشت روانی ارائه می دهند باید در سطح آگاهی و درک همه مردم باشند و اطلاعات لازم و کافی را در اختیار آنها قرار دهند تا والدین، مربیان، مسئولین و بطور کلی همه گروههای اجتماعی با مسئله بهداشت روانی برخوردی مناسب و شایسته داشته باشند و بویژه مسئله بهداشت روانی مدارس را جدی بگیرند.
نشریات مختلف هم باید با چاپ مقالات و آثار مربوط به بهداشت روانی هرچه بیشتر آگاهی مردم را در این زمینه افزایش دهند.

 

عَونُکَ للِضَّعیفِ أفْضَلُ مِنَ الصَّدَقَهِ .
کمک تو به ناتوان بهتر از صدقه دادن است .
امام رضا )ع( – تحف العقول، ص ۴۷
Your assisting the helpless is better than alms-giving

امید است که جمعیت خیریه امیدی دیگر با کمک خیرین عزیزمان بتواند بیشتر از گذشته از اقشار آسیب دیده حمایت کند.

کارت بانک خیریه جهت هدایای نقدی شما یاوران عزیز:
?
۵۰۴۷۰۶۱۱۰۰۰۰۰۰۳۹ 
بانک شهر خیریه امیدی دیگر

لطفاً بعد از واریز، فیش خود را جهت اطلاع رسانی به آیدی تلگرام imohammadk@ ارسال کنید

کانال تلگرام امیدی دیگر:kashani7818@

تلفن های تماس:

۰۲۱۳۳۳۳۳۴۴۲

۰۲۱۳۳۳۳۳۴۲۴

۰۲۱۳۳۳۳۳۴۱۴

آدرس دفتر مرکزی:خ پیروزی-اتوبان امام علی-دسترسی محلی صفا-انتهای خ صفای شرقی-بین زاهد گیلانی و پرواز-پ۲۴-طبقه اول

Recommended Posts
پرتال طراحی وب سایت طراحی سایت پورتال Seo سئو وب ایران وب سایت بهینه سازی سایت
Contact Us

We're not around right now. But you can send us an email and we'll get back to you, asap.